tirsdag den 6. januar 2009

Picasso og kvinderne

Jeg nåede på den sidste dag, søndag den 4. januar, at se kunstmuseet Arkens Picasso-udstilling "Picasso og kvinderne". Det kom som en overraskelse for mig, at stort set samtlige værker var "tegninger" - det vil sige raderinger, som f.eks. den her "Femme nue devant une Statue" fra 1931, litografier, sukkerakvatinter, koldnål og linoleumstryk. Overraskelsen hang sammen med, at plakaten og katalogforsiden for udstillingen viser et farvelagt værk, og jeg har så bare konkluderet, at der nok ville være flest malerier... Men det blev en herlig oplevelse, fordi jeg fik nuanceret mit indtryk af Picassos produktion, og fordi der side om side blev vist virkelig mange forskellige udtryksmåder udi den tegnede/raderede stil.
Jeg har især tre ord i hovedet, når jeg ser på Picassos billeder, og det er fantasi, sikkerhed og rumfornemmelse. Fantasi: han tegner tilsyneladende uden forlæg, men jeg ved, at det ikke er tilfældet. Og jeg beundrer evnen til at kunne tegne sig væk fra det naturalistiske, samtidig med at man vil fange 'naturen'. Sikkerhed: Der er næsten ingen 'fortrydestreger' i hans billeder. Det hænger måske sammen med de relativt hårde medier, han arbejder med? Men det er også som om, han hellere vil acceptere et for kraftigt lår på en kvinde fremfor at rette ind. Og rumfornemmelse: Fokus i et billede er altid indiskutabelt. Der er intet overflødigt fedt. Den her radering kan jeg især godt li´, fordi den også er et eksempel på, at to stilarter sagtens kan bruges i samme motiv .

Ingen kommentarer: